What was Module 1 Friendship & Family about?
Friendship and Family were the main topics of the first module of the project. The pupils worked with the carddeck “the Feedback game” to make up their minds about what are important qualities and values for themselves and in relation to friends and family. This way the project started at the centre of the pupils themselves and their direct surroundings. It was clear that they were not used to talk and think about friends and family in this way. Next we introduced lessons in interviewing with their own interest as starting point. They invited friends and family for an interview which resulted in beautiful conversations and insights. These interviews were voice or video recorded.
With this research done groups were formed to create scenario’s for a VR film. Each country worked with 60 pupils and groups from 5 to 8 pupils so many VR films were made.
To exchange perspective we organized an online exchange event with all pupils present. All groups prepared a presentation in which they shared their final VR film and what they learned along the way.
In our evaluation with the pupils we also took in consideration their skills in presenting, their cooperation and communication skills, their organizational skills.
Wat hebben we gedaan in Module 1 Vriendschap en Familie?
Vriendschap en Familie waren de belangrijkste onderwerpen van de eerste module van het project. Om scherp te krijgen wat voor henzelf en in de relatie met vrienden en familie de belangrijke kwaliteiten en waarden zijn werkten de leerlingen met de kaarten van het Kwaliteiten spel. Hiermee startte het project in het centrum van de leerlingen en hun directe omgeving. Het was duidelijk dat ze niet gewend waren op deze manier over vrienden en familie relaties na te denken en te praten. Er ontstonden veel mooie interacties. We introduceerden lessen interviewen met hun eigen interesse als uitgangspunt. De vragen: wat vind je zelf en wat is voor jou belangrijk bleken in het begin moeilijker te beantwoorden dan verwacht. Deze vragen gericht op zelf nadenken waren voor de meeste leerlingen nieuw. Dit project was een mooi startpunt hier in. Ze nodigden vrienden en familie uit voor interviews wat resulteerde in mooie gesprekken en inzichten. Van de interviews zijn geluids- of video opnames gemaakt. Na deze research fase werden groepen gevormd om scenario’s te maken voor een VR film. Elk land werkte met 60 leerlingen verdeeld in groepen van 5 tot 8 leerlingen. Er werden veel VR films gemaakt die gedeeld zijn in een online uitwisseling.
De eerste online uitwisseling vond plaats met alle leerlingen die per groep een presentatie gaven. De VR films werden laten zien en de leerlingen presenteerden wat ze gaandeweg hadden geleerd. De leerlingen van alle landen stelde vragen aan elkaar na de presentaties.
In onze evaluaties met de leerlingen hebben we ook aandacht besteed aan de 21st century skills presentatievaardigheden, samenwerking, communicatie en organisatie vaardigheden. We zagen gaandeweg op al deze vlakken enorme vooruitgang.