Het Marcanti College stimuleert actief leren zonder cijfers, maar wel met formatieve evaluatie. Dit betekent dat de leerlingen en docenten meer inzicht krijgen in wat de leerling heeft gedaan, wat de leerling allemaal kan en welke vervolgstappen er genomen moeten worden om de leerdoelen te bereiken.
Het doel hiervan is de leerling meer inzicht geven in zichzelf en de docent kan meer onderwijs op maat geven. Ontdekken wat je kan en dan beter worden!
Onze visie is gebaseerd op het Onderwijsmanifest van Esprit Scholen en staat praktisch uitgelegd in ons Schoolplan.
Midden in Amsterdam, midden in de wereld!
Wij bieden vernieuwend onderwijs, midden in het leven van de grote stad. Ons uitgangspunt is daarbij dat leerlingen op het voor hen hoogst haalbare niveau een diploma halen. Onze leerlingen krijgen daardoor alle kans om het beste uit zichzelf te halen. Dat maken wij mogelijk met deze uitgangspunten:
- Het vroegtijdige selecteren op niveau door de basisschool en in het voortgezet onderwijs stellen wij uit. Leerlingen krijgen alle tijd en ruimte om te groeien bij ons, binnen een brede en langdurige brugklas. Wij bepalen dus zo laat mogelijk op welk niveau het diploma behaald kan gaan worden.
- Een onderwijsaanbod dat verder gaat dan nieuwe kennis opdoen en leerlingen ook leert met die kennis te handelen.
- Naast leren leren leiden wij de leerlingen op tot bekwame, zelfbewuste, zelfsturende en ondernemende mensen, die weten wie ze zijn, wat ze kunnen, wat ze willen en hoe ze dat kunnen bereiken.