Leren zonder cijfers

Op het Marcanti College krijgen leerlingen van de 1e en 2e klas geen cijfers, maar maken wij gebruik van rubrics. 

Wat is een rubric?
In een Rubric staan de leerdoelen omschreven en welke stappen een leerling moet zetten om dit leerdoel te bereiken. Een rubric maakt dus voor leerlingen duidelijk wat er van hen verwacht wordt, wat gaan ze leren.

Waarom gebruiken we rubrics?
Een rubric geeft inzicht in waar een leerling staat in zijn of haar leerproces. Dit inzicht is zowel voor de leerling als voor de docent van belang. 
De leerling ziet zo welke onderdelen hij/zij beheerst en welke stappen hij/zij nog moet zetten om zichzelf te verbeteren. 
De rubric geeft de docent een beter inzicht in wat de leerling wel en (nog) niet beheerst en kan vervolgens de lessen hier beter op laten aansluiten en de leerling individueel beter sturen.
Ook wordt de rubric ingezet om de beginsituatie in kaart te brengen. Zodra duidelijk is wat de beginsituatie is, kan het onderwijs en daarmee de lessen afgestemd worden op de leerbehoeften van de leerlingen. 

Wanneer heeft de leerling het leerdoel bereikt?
Het belangrijk dat de leerling aan het eind van een periode bij alle leerdoelen minimaal op “Al veel bereikt” staat. Als een leerling bij “Net Begonnen” of “In Ontwikkeling” staat, mist de leerling kennis en of vaardigheden die nodig zijn om een volgend hoofdstuk of nieuw onderwerp of te beginnen. 

Wanneer kan de leerling naar een hoger niveau?
Als de leerling aan het eind van een periode bij alle leerdoelen op “klaar voor de volgende uitdaging” staat kan een leerling doorstromen naar een hoger niveau.